Ne hagyd el a tesztelést!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Kovács Szilvia

Kovács Szilvia

Használod a SAPI-t, készítesz benne folyamatokat? Profin kezeled vagy csak most ismerkedsz vele? Szoktál tesztelni? Ha nem tartod fontosnak a tesztelést, vagy nem tudod hogyan is kezdj hozzá, olvasd el gondolataimat, tanácsaimat!

Eddigi rendszerépítői, kivitelezői (és rövid ideig tartó Sapi ügyfélszolgálatos) éveim alatt elég sokszor tapasztaltam, hogy a SalesAutopilot szoftverben összerakott rendszerek, folyamatok esetében elmaradt a tesztelés, és úgy lett élesítve majd elindítva a kampány, hogy elég komoly hiba is benne marad, amit aztán a feliratkozó vagy a vásárló reklamációja esetén vettek csak észre, és kerestek meg kétségbeesetten, hogy SOS segítsek, mert nem tudják hol a hiba, mit kellene tesztelni, javítani. (Murphy törvénye szerint persze ezek legtöbbször hétvégén, ünnepnap, vagy este derültek ki…)

Jelen írásomban szeretnék néhány tanácsot adni a teszteléssel kapcsolatban, de előtte nézzük meg, hogy…

Milyen hibák fordulhatnak elő a tesztelés hiánya miatt?

Nagyon széles a paletta, most néhány példát említek csak, annak a bemutatására, hogy mikbe futhat bele az emberfia, lánya…

Az egyik durva eset, amikor elindult egy kampány úgy, hogy a megrendelésnél az OTP simple kártyás fizetés nem lett élesre állítva, és az ügyfelek nem tudtak fizetni, az OTP Sandbox (teszt) oldalára kerültek… 

Másik példám is egy elkerülhető, tipikus hiba: meg lett változtatva a számlázz.hu fiók jelszava az ügyfélnél, és nem gondoltak arra, hogy ezt a SalesAutopilotban is módosítani kellene.. Ami persze nem baj, nem kell tudnia ‘Gizike’ (kitalált név) pénzügyes kollégának, hogy ilyenkor szóljon annak, aki az automatiálással foglalkozik. Csakhogy elmaradt a tesztelés, azon az elven, hogy “minek, eddig is működött”, csak lemásoltuk az előző űrlapot… Pedig a teszt során kiderült volna, hogy nem készült számla, és ez a kampány nyitása előtt egyszerűen orvosolható, nem pedig utólag, magyarázkodva, jó sok plusz munkával, plusz kommunikációval, az ügyfélélmény minőségromlásáról nem is beszélve..

Sokat gondolkoztam azon, miért olyan mumus a tesztelés, miért hagyják el sokan?

Úgy gondolom, a tesztelés elmaradása leginkább 3 okra vezethető vissza.

1., A rutinra bízzuk magunkat

“Sokszor készítettem már ilyen folyamatot, minek vesződjek teszteléssel”..Ez a hozzáállás azért veszélyes, mert simán előfordulhat olyan hiba, ami pont ott, pont akkor jön elő, vagy bármi miatt egy apró lépést mégis kifelejtünk… A rutin nagyon jó, segít, de vissza is tud ütni.

2., Rutintalanságunk miatt nem tudjuk, mit és hogyan is kellene tesztelni

Ez pont az első ellentétje, mikor a kezdő/gyakorlatlan felhasználó, aki ismerkedik még csak a rendszerrel, igazából nem is tudja, mit nézzen, ha tesztelne is. Vagy tesztel, de észre sem veszi a hibát.

3., Már nem jut rá idő

Indulna a kampány, elhúzódott az egész folyamat felállítási munkája, és már nyitni kellene, hát hadd szóljon, majd menetközben finomítjuk, a “kész jobb, mint a tökéletes” elven. Ezt megértem, nagyon is ismerős szituáció, átéltem párszor, de mégis, abból ne engedjünk, az ne legyen kompromisszum, hogy az alap funkciókat, azok működését teszteljük. Később, ha mégis beüt a ménykű’ , sokkal több idő, munka, és kellemetlenség lesz utólag javítani.

Persze felmerülhet a kérdés, hogy ok.ok. tesztelek, de mégis mit, és hogyan?

Nincs általános szabály, ilyennel én sem szolgálhatok, éppen azért, mert a SAPI-val nagyon sokféle rendszert lehet összeállítani, egyénre szabni, és emiatt mindegyik más.
De van néhány alapszabály, amit érdemes mindig betartani. Ezek sincsenek sehol leírva kötelezően, az én tapasztalataimra alapulnak, de azt gondolom, jól működnek. A listámat, javaslataimat a teljesség igénye nélkül készítettem el, hiszen személyre kell szabnod az adott folyamatodhoz. De az alap SZEMLÉLETET, a SORRENDET, az ELVET, a LOGIKÁT  meg tudod tanulni belőle.

Tesztelésnél ezekre figyelj!

1., Legyen terved

Ez a lépés megelőzi a tesztelést, sőt, a konkrét rendszerépítést is, de nagyon fontos. Ha folyamatot készítesz, legyen egy terved, hogy mit szeretnél elérni. Ha feliratkoztaszt, gondold végig, mi történjen a feliratkozókkal, megrendelés esetén a vásárlókkal.
Ha kész a terved, tesztelni is könnyebben tudsz, hiszen tudod, mi kell, hogy a végeredmény jó legyen.

 

 2.,  Tesztelj rendszerépítő szemmel

A tesztelésnél elsőként tesztelj rendszerépítő szemmel. Ha kész a folyamatod, ellenőrizd le, azaz
feliratkozási/megrendelési folyamatnál

  • iratkozz fel, nézd meg, hogy
    • rendben van-e az űrlap,
    • a köszönőoldalad jól jön-e be,
    • minden olyan adat átkerül az adatlapra, amit terveztél
    • nézd meg, hogy minden olyan adat, ami kötelezőnek kell lennie, kötelezőre van-e állítva.
      (én ezt egyszerűen úgy szoktam megnézni, hogy kitöltés nélkül rákattintok a feliratkozom/megrendelem gombra, és ahol piros hibaüzenet van, az kötelező)
  • nézd meg, hogy a visszaigazoló levelek jól vannak-e beállítva. Itt tipikus hiba szokott lenni, hogy
    • nincs aktívra téve az időzítés,
    • nincs jól beállítva az időzítés, – különösen, ha másolod a listát, űrlapot, levelet, előfordulhat hogy a másolt levél adatai itt benne maradnak
    • jók-e a linkek
    • működnek-e a tartalmi blokk személyreszabás beállításai (ha vannak),
    • megrendelésnél különösen fontos a visszaigazoló levél helyes beállítása, például átutalásnál menjen ki minden adat, ami az utaláshoz kell (bankszámlaszám, összeg, tudnivalók, mi történik az utalás beérkezése után stb.,)
    • ha különböző szövegű tartalmak mennek ki kártyás, átutalásos, utánvétes megrendelésnél , akkor teszteld le ezeket is
    • jó-e a levél időzítéshez beállított szegmentálás, /szűrés,
    • nézd meg nem kaptál-e több visszaigazolást egy feliratkozásra/megrendelésre? Ha igen, akkor ki kell szűrni, hol nem lett szűkítve esetleg a feltételrendszer
  • ellenőrizd a számlát/díjbekérőt
    • figyelj arra, hogya díjbekérő, számla elkészül-e,
    • a számla, díjbekérő jól van beállítva? Elektronikus vagy normál? Van-e előtag, ha kell?
    • a visszaigazoló levélbe betted a linkjét, kattintható?
  • teszteld, hogy a beérkeztetési folyamatod rendben működik-e. Kérlek, vedd a fáradtságot, és az utalásos megrendelési tesztedet érkeztesd be, és ellenőrizd, hogy megkapod-e a visszaigazolást, számlát, lefutnak-e a műveletek, illetve nem felejtetted ki, hogyide is kell művelet (ha kell a terved szerint)

A műveletek külön figyelmet igényelnek!

  • nézd meg, hogy az űrlapokra tett műveletek jók-e
    • lefutnak-e?
    • akkor amikor szeretnéd – ahogy az 1.pontban megtervezted?
    • csak akkor futnak le, amikor kell? Például csak sikeres kártyás fizetésnél, csak egy bizonyos szegmensre (ha a terv szerint csak rájuk kell lefutniuk)

Nézd meg, hogy minden adminisztratív levél aktívra van-e állítva, mert gyakran elfelejtődik, például egy fizetési emlékeztető, egy félbehagyott kártyás fizetés emlékztető stb, sorolható a lista.

  • ha van egyedi programozás, script az űrlapodon, akkor az jó adatokkal van?
    • Ha másoltad az űrlappal, és új termékkódok, szállítási módok kerültek be, frissült a kód is?
  • Ha van kuponod, hozzá van rendelve az űrlaphoz, a kuponnál hozzáadtad a terméket (ha kellett)?

Ha úgy látod rendben van minden, akkor egy fontos lépést még tegyél meg élesítés előtt

2., Tesztelj felhasználóként  is

Nem is hinnéd, milyen gyakran előfordul, hogy erre a lépésre sokan nem gondolnak, és emiatt már élesítés után kell kapkodva keresni, hol a hiba…

Mikor ez a lépés jön, előtte lépj ki mindenhonnan, ahol adminként be vagy jelentkezve.
Például weboldal szerkesztőkből, hanganyag/ videó szerkesztőkből.
Miért fontos ez?
Ha egy köszönő wordpress oldal vázlaton/magán nézeten van, és te bejelentkezve vagy benne, észre sem veszed ezt, a vásárlód, feliratkozód viszont nem fogja látni a tartalmat! (nem is hiszed ez milyen gyakori hiba) Főleg ha upsell ajánlat is avn mondjuk az oldalon. 
Vagy ugyanez igaz a hanganyagoknál vagy videóknál… Ha valaki például egy hanganyagot, vagy videót kap/rendel, nézd meg, ha te, mint ügyfél rákattintasz a linkre,  látsz, hallasz-e mindent rendben?
Sokszor a biztonsági beállítások szigorúbbra vannak állítva, mint kell, és az ciki, ha az ügyfél jelzi, nem fér hozzá a megvett/elkért anyagokhoz.

  • Nézd meg, hogy a megkapod-e a visszaigazoló leveleket, azokban minden tartalom megvan-e
  • Minden link kattintható, a jó url-re visznek.
  • Nem kapsz meg olyan anyagot, amihez nincs jogosultságod.

Ha a fenti elvek szerint lefuttaszt egy tesztet az élesítés előtt, nagy baj nem lehet. Persze menet közben is előfordulhat hibás működés, de azok valószínűleg olyanok lesznek, amikre előre nem is lehetett volna felkészülni.

Jó tesztelést, kevesebb elkerülhető hibát kívánok! 

Kovács Szilvia

 

A témát folytatjuk: Harmat Ákos: Űrlapok hibajavítása check lista (link hamarosan!)

Korábbi bejegyzések

Ne hagyd el a tesztelést!

Használod a SAPI-t, készítesz benne folyamatokat? Profin kezeled vagy csak most ismerkedsz vele? Szoktál tesztelni? Ha nem tartod fontosnak a tesztelést, vagy nem tudod hogyan

Elolvasom »

Weboldalra fel!

Azt hiszem, abban egyetértünk, hogy weboldal nélkül ma már nem lehet, vagy nem igazán érdemes az online térben létezni. Manapság már számos lehetőség kínálkozik weboldal

Elolvasom »

Szövegírás

Talán elsőre furcsának tűnhet, de mégis az a helyzet, nem lehet elégszer hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy jó szövegek legyenek a weboldalaidon, a leveleidben. Nagyon sokszor

Elolvasom »

Ha segítségre van szükséged a SalesAutopilot szoftverhez, számíthatsz rám, mint például:

  • Feliratkozószerzési, hírlevél küldési folyamatok kialakítása
  • Megrendelési folyamatok felépítése
  • Előfizetési rendszer felépítése
  • Vásárlásösztönzési lépések beállítása
  • SalesAutopilot fiók kezelése
  • SalesAutopilot fiók rendbetétele
  • SalesAutopilot tanácsadás,
  • Integráció más szoftverekkel (wordpress, Membermouse, számlázz.hu, woocommerce, bankkártya szolgáltatók)